Store malerier og mixed media collager
Oprindeligt er jeg uddannet pædagog og billedkunstlærer. I 2008 tog jeg en modig beslutning om at gøre kunsten til min levevej, og i dag arbejder jeg som billedkunstner på fuld tid i mit galleri i Kolding, hvor jeg arbejder med alt fra mindre collager til store malerier.
Jeg arbejder med billeder i mange lag både figurativt og nonfigurativt. Jeg bliver inspireret af mine omgivelser, naturen, mennesker, mønstre, kontraster, strukturer og farvevalg som sammensættes til spændende eksperimenterende collager og store malerier.
Et univers af små historier i de store malerier
Mine foretrukne figurer er mennesker og træer. Jeg har en umiddelbar ekspressiv tilgang, når jeg maler mine store malerier eller laver collager og er ret begejstret for det spontane og eksperimenterende i processerne. Jeg arbejder med blandingsteknikker af akryl, bejdse, serigrafi tryk, papir samt forskellige tegne- og farvematerialer. Processerne oplever jeg som bevægelser og energier, som opstår gennem farver, lyset, strukturer og tanker, som til sidst ender i et univers af små historier. Mine værker er unika, meget intense, stoflige, lette, grafiske og harmoniske, hvor balancen mellem det rå og feminine kommer til udtryk i de farverige malerier. Mine værker er for mig fuldendte, når jeg oplever, at beskueren bliver nysgerrig og går på opdagelse i de store maleriers mange lag
Nye input til små og store malerier
Selvom jeg eksperimenterer i mit atelier hver gang, jeg går i gang med store abstrakte malerier eller collager, har jeg også brug for nye input. Derfor efteruddanner jeg mig løbende og får teknikker og ideer til nye, små og store malerier
Jeg er uddannet gennem Kunstskolen Ignatius i København, og har modtaget undervisning af bl.a
Bjørn Ignatius Øckenholt, Ken Denning
Mette Rishøj, Marianne Markvad, Bente Stamp og Lise Tuxen
Kunstanmeldelser
“Ét gennemgående motiv forbinder de fleste af Rie Brødsgaards billeder: træet. Det gælder både de figurative og abstrakte malerier, og det gælder for collagerne og arbejderne i mixed media. Meget af det har at gøre med træets form. Rødder, stamme, grene og kviste ligner andre ting i såvel naturen som i os selv: fossende vandløb med bifloder, lavastrømme og systemet af årer og vener i vores krop. Noget, mennesker meget tidligt har lagt mærke til og som er en af årsagerne til, at træer i umindelige tider er blevet betragtet som hellige.
Man finder mange af disse elementer i Rie Brødsgaards kunst. I de abstrakte malerier ses sorte trækroner skydende sig op mod himlen, mens mindst lige så ofte koncentrerer hun sig om røddernes forgreninger under jorden. Et net af store og mindre kanaler, der spalter sig i det uendelige og netop ligner vandløb.
Det samme net af grene og rødder går igen i de figurative billeder af kvindeansigter, der udgør Rie Brødsgaards anden kunstneriske profil. Vi ser dem i hovedbeklædningen, i håret og i halstørklædet, og vi ser dem bevæge sig ned igennem kvindernes overkrop.
Det står klart, at træet hos Rie Brødsgaard også må have en symbolsk funktion. Netop fordi trærødderne ligner vores årer og vener, tages træet urgamle rolle som livgiver op. Kvinderne ses og opleves som vækster, som værende en del af naturen og altet. Vækster, der kan have det godt eller skidt og hvis sundhed afhænger af et kompliceret net af personlige og overpersonlige forhold.
Det er derfor heller ikke ligetil at aflæse kvindernes følelser. Som naturens vækster har de både noget oprindeligt og gådefuldt over sig. En fortolkning vil afhænge af beskuerens eget net af holdninger, følelser og erfaringer. På den måde man kan sige, at Rie Brødsgaards billedverden er åben og imødekommende.
Hvad der også står klart, er, at paletten er overvejende nordisk. Det er gennemgående hvide, sorte og grålige farver, der præger hendes billeder tilsat lejlighedsvise glimt af blåt, grønt, orange og rødt.
I det hele taget er Rie Brødsgaards malerier optaget af modsætningen mellem det hvide og sorte, og ligesom ved brugen af træet som hovedmotiv hviler også dette i et urgammelt forhold: kampen mellem lyset og mørket. Et modsætningernes livtag, der gentages i den konstante vekslen mellem voldsomt ekspressive passager og stille partier, mellem tyndt påførte og meget pastose lag og mellem konturlinjer og farveflader. På denne måde tilbyder Rie Brødsgaard os et rigt nuanceret, levende og vedkommende billedunivers, som det er en fornøjelse at fordybe sig i.”
Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten og redaktør af Kunstavisen
—
“Når man kigger ned i en sø, ser man både himlen over sig, vandet under sig, sig selv og det der er under vandet. Rie Brødsgaards billeder har noget af den samme diffuse klarhed og muligheden for at opdage, at man kigger på noget andet end det, man så efter. Verdenen vokser stadig og der vil altid være hvide pletter på landkortene. Om ikke andet vil kunstnerne tilføje dem. Og det er godt.”
Bjørn Ignatius Øckenholt
Tilmeld dig nyhedsbrevet om Ries kunstgalleri
Få nyt om mit arbejde med kunsten, eksklusive invitationer til ferniseringer og fribilletter til kunstmesser.
Jeg passer godt på dine oplysninger og videregiver dem ikke til andre. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.